TEXT PUBLICAT
L'article 66 del Reial decret 2364/1994, de 9 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de seguretat privada, disposa que es podrà distingir amb mencions honorífiques el personal de seguretat privada que excel·leixi en el compliment de les seves funcions i especialment en la col·laboració amb les forces i cossos de seguretat.
L'apartat 18 de la disposició addicional primera del Reglament de seguretat privada, aprovat pel Reial decret 2364/1994, de 9 de desembre, disposa que correspon a les policies de les comunitats autònomes amb competències per a la protecció de persones i béns i per al manteniment de l'ordre públic la funció de regulació i concessió de distincions honorífiques.
L'article 163 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat l'execució de la legislació de l'Estat, tant en relació amb l'autorització de les empreses de seguretat privada que tenen llur domicili social a Catalunya i l'àmbit d'actuació de les quals no ultrapassa el territori de Catalunya, com pel que fa a la inspecció i la sanció de les activitats de seguretat privada que s'acompleixen a Catalunya, l'autorització dels centres de formació del personal de seguretat privada i la coordinació dels serveis de seguretat i investigació privades amb la policia de la Generalitat i les policies locals de Catalunya.
Mitjançant el Decret 272/1995, de 28 de setembre, es va regular l'exercici de les competències que corresponen a la Generalitat de Catalunya en matèria de seguretat privada i es van determinar els òrgans del Departament d'Interior als quals correspon exercitar-les, d'acord amb el Reial decret 2364/1994, de 9 de desembre, en desplegament de la Llei orgànica 1/1992, de 21 de febrer, sobre protecció de la seguretat ciutadana, i de la Llei 23/1992, de 30 de juliol, de seguretat privada. Així mateix, pel Decret 216/2008, de 4 de novembre, es va modificar el Decret 272/1995, de 28 de setembre, esmentat.
L'article 4.b) del Decret 272/1995, de 28 de setembre, atribueix a la persona titular del departament competent en matèria de seguretat pública la facultat de regulació de les característiques i el procediment de concessió de les mencions honorífiques amb què pot ser distingit el personal de seguretat privada a què fa referència l'article 52.1 del Reglament de seguretat privada, aprovat pel Reial decret 2364/1994, quan excel·leixin en el compliment de les seves funcions i especialment en la col·laboració amb les forces i cossos de seguretat. De conformitat amb el que s'ha exposat, el Departament d'Interior té previst concedir mencions en l'àmbit de la seguretat privada.
Per tot això, d'acord amb la normativa esmentada, i atès el que disposen l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i l'article 39.3 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern,
Ordeno:
Article 1
Objecte
Aquesta Ordre té per objecte aprovar el procediment per a la concessió de mencions a empreses i personal de seguretat privada que excel·leixin en el compliment de les seves funcions i especialment en la col·laboració amb les administracions públiques i amb les forces i cossos de seguretat en l'àmbit territorial de Catalunya; així com a d'altres persones, entitats jurídiques i col·lectius específics que es distingeixin per les seves contribucions en l'àmbit dels serveis privats de seguretat a Catalunya.
Article 2
Categories de les mencions
Les categories de les mencions en l'àmbit de la seguretat privada a Catalunya són les següents:
Condecoració honorífica.
Distinció honorífica.
Diploma.
Placa d'honor.
Article 3
Descripció de les mencions i destinataris
3.1 Condecoració honorífica.
S'atorga la condecoració honorífica al personal de seguretat privada que excel·leixi en el compliment de les seves funcions i especialment en la col·laboració amb les administracions públiques, la policia de la Generalitat i les policies locals de Catalunya, tenint en compte l'especial perillositat o penositat que concorri en els supòsits que a continuació s'indiquen:
a) Resultar lesionat o haver patit risc greu la seva vida o integritat física amb motiu o ocasió de la prestació d'un servei, en compliment dels seus deures o obligacions.
b) Haver evitat la comissió de delictes amb detenció de les persones implicades.
c) Haver facilitat a la policia de la Generalitat i a les policies locals de Catalunya informació rellevant que hagi contribuït a la prevenció o l'esclariment de delictes greus.
d) Haver facilitat a la policia de la Generalitat i a les policies locals de Catalunya informació rellevant que resulti important per a la seguretat pública a Catalunya.
3.2 Distinció honorífica.
S'atorga la distinció honorífica al personal de seguretat privada que excel·leixi en el compliment de les seves funcions i especialment en la col·laboració amb les administracions públiques, la policia de la Generalitat i les policies locals de Catalunya en els supòsits que a continuació s'indiquen:
a) Haver evitat la comissió de delictes.
b) Actuacions humanitàries amb motiu del compliment dels seus deures.
c) Haver facilitat a la policia de la Generalitat i a les policies locals de Catalunya informació que hagi contribuït a la prevenció o l'esclariment d'il·lícits penals o d'infraccions.
d) Haver facilitat a la policia de la Generalitat i a les policies locals de Catalunya informació que contribueixi a garantir la seguretat pública a Catalunya.
e) Qualsevol altra actuació amb la que es contribueixi a garantir la seguretat privada a Catalunya i que sigui creditora d'aquesta menció honorífica.
3.3 Diploma.
S'atorga el diploma a les empreses de seguretat privada que excel·leixin en la contribució a la millora en la prestació dels serveis de seguretat privada a Catalunya i especialment en la col·laboració amb les administracions públiques, la policia de la Generalitat i les policies locals de Catalunya, d'acord amb la valoració dels mèrits següents:
a) La col·laboració, de manera rellevant, amb les administracions públiques, la policia de la Generalitat i les policies locals de Catalunya en l'àmbit territorial de Catalunya.
b) Implementar polítiques de formació permanent del personal de seguretat privada amb la finalitat de mantenir actualitzat el nivell d'aptitud i de coneixements necessaris.
c) Antiguitat de l'empresa, sense interrupció de l'activitat, havent assolit un prestigi reconegut en el conjunt de la societat catalana.
3.4 Placa d'honor.
S'atorga la placa d'honor a les persones físiques, a les institucions, a les corporacions, a les entitats o als establiments públics o privats que hagin destacat, pel seu esforç i dedicació, en la contribució a la millora en la prestació dels serveis de seguretat privada a Catalunya realitzant aportacions rellevants al sector o bé contribuint, amb la seva exemplaritat professional i la seva cooperació, als interessos dels ciutadans i ciutadanes i de les institucions en matèria de seguretat a Catalunya, d'acord amb la valoració dels mèrits següents:
a) Trajectòria professional.
b) Actuacions rellevants per a la seguretat privada a Catalunya.
c) La col·laboració, de manera rellevant, amb les administracions públiques, la policia de la Generalitat i les policies locals de Catalunya en l'àmbit territorial de Catalunya.
d) Qualsevol altra actuació amb la qual es contribueixi a garantir la seguretat privada a Catalunya i que sigui creditora d'aquesta menció honorífica.
3.5 Les mencions a les quals fa referència aquesta Ordre són a títol exclusivament honorífic i no comporten cap aportació econòmica.
3.6 La concessió d'una condecoració o distinció honorífiques pot comportar el dret a participar en sessions formatives que s'impartiran a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, d'acord amb la proposta que efectuï la comissió d'avaluació i amb les places disponibles que determini l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya. Aquestes sessions formatives es podran imputar a hores de formació obligatòria, si s'escau.
Article 4
Requisits de les persones o entitats que optin a les mencions
4.1 Pel que fa al personal de seguretat privada, pot optar a aquestes mencions el personal de seguretat privada degudament habilitat, per actuacions realitzades a Catalunya.
El personal de seguretat privada pot ser distingit excepcionalment a títol pòstum.
4.2 Pel que fa a les empreses de seguretat privada, poden optar a aquestes mencions aquelles empreses, persona física o jurídica, que hagin estat autoritzades i inscrites en el registre corresponent per prestar i desenvolupar serveis i activitats de seguretat privada, pels serveis i activitats prestats o desenvolupats a Catalunya.
4.3 Pel que fa a d'altres persones físiques o entitats jurídiques, poden optar a aquestes mencions les persones físiques, les institucions, les corporacions, les entitats o els establiments públics o privats per actuacions realitzades a Catalunya.
Article 5
Propostes de mencions
Qualsevol persona física o entitat jurídica, pública o privada, o conjunt d'aquestes pot presentar propostes de mencions per a cadascuna de les modalitats descrites a l'article 3 d'aquesta Ordre.
Cap persona física ni cap entitat poden proposar-se a si mateixes, i tampoc poden proposar a entitats que comparteixin unitat de propòsit o unitat directiva.
Les empreses de seguretat poden, tanmateix, proposar el personal integrat a la seva plantilla.
Article 6
Procediment
6.1 El procediment per a l'atorgament de les mencions s'inicia d'ofici. Als efectes de la màxima difusió entre el sector, les entitats i la ciutadania, l'inici d'aquest procediment ha de ser objecte de publicació a la pàgina web del departament competent en matèria de seguretat pública.
6.2 Les propostes de mencions han d'anar acompanyades de la documentació següent:
a) Una còpia del formulari estandaritzat SP 13.a) que ha d'estar disponible a les dependències de la direcció general competent en matèria de policia i a les unitats i òrgans que en depenen, així com a la web del departament amb competència en matèria de seguretat pública.
b) Una còpia de la memòria explicativa amb la descripció detallada que motiva la proposta de la menció.
c) Documentació acreditativa de la proposta.
6.3 Les propostes de mencions s'han de presentar en el termini que s'estableixi, i s'han d'adreçar a la persona titular de la Direcció General d'Administració de Seguretat, mitjançant qualsevol de les formes que preveu l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
6.4 Finalitzat el termini de presentació de les propostes de mencions es convoca la comissió d'avaluació.
6.5 La comissió d'avaluació valora les propostes de mencions, proposa la resolució de concessió de les mencions i l'eleva a la persona titular del departament competent en matèria de seguretat, que resol el procediment.
6.6 La persona titular de la Direcció General d'Administració de Seguretat comunica la resolució de concessió de les mencions a les persones i entitats distingides.
6.7 La concessió de les mencions a les persones i entitats distingides es durà a terme el dia que el departament competent en matèria de seguretat designi com a dia de la seguretat privada.
Article 7
Comissió d'avaluació
7.1 A l'efecte de la valoració de les propostes de mencions s'ha de constituir una comissió d'avaluació, que ha de tenir la composició següent:
President/a: la persona titular de la Direcció General d'Administració de Seguretat.
Vicepresident/a primer/a: la persona titular de la direcció general competent en matèria de policia.
Vicepresident/a segon/a: la persona titular de la Direcció de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya.
Vocals:
La persona titular de la Subdirecció Operativa de la Policia.
La persona titular de la Subdirecció General de Seguretat Interior.
La persona titular de la Subdirecció General de Formació, Selecció i Avaluació de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya
La persona titular del Servei de Seguretat Privada.
El/la cap de l'Àrea Central de Policia Administrativa.
El/la cap de la Unitat Central de Seguretat Privada.
Amb l'objectiu d'assolir la paritat de gènere, en la seva composició s'ha de tendir a garantir la presència equilibrada de dones i homes.
7.2 Totes les persones membres de la comissió d'avaluació tenen veu i vot; en cas d'empat, es considera vot de qualitat el vot de la seva presidència.
7.3 Les persones membres de la comissió d'avaluació poden delegar la seva participació.
7.4 La secretaria de la comissió d'avaluació és exercida per una persona membre del Servei de Seguretat Privada, la qual assisteix a les sessions de la comissió i pot intervenir-hi amb veu però sense vot.
7.5 La comissió d'avaluació es reserva el dret a sol·licitar més informació sobre les propostes presentades, si ho considera oportú.
Article 8
Registre
En el departament competent en matèria de seguretat s'ha de dur un registre de les mencions previstes en aquesta Ordre.
En aquest registre ha de constar la informació relativa a les mencions atorgades.
La concessió d'una condecoració o distinció honorífiques s'ha de fer constar a la cartilla professional del personal de seguretat privada que hagi estat distingit.
Article 9
Normativa d'aplicació
En tot el que no preveu expressament aquesta Ordre són d'aplicació els preceptes de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Barcelona, 30 de març de 2011
Felip Puig i Godes
Conseller d'Interior
(11.034.025)
No hay comentarios:
Publicar un comentario